Miejsce prowadzenia studiów
PSYCHOLOGIA TO KIERUNEK POZWALAJĄCY NA ZDOBYCIE WIEDZY Z ZAKRESU NAUK O CZŁOWIEKU, JEGO UMYŚLE, ZACHOWANIU, EMOCJACH, MYŚLENIU I RELACJACH SPOŁECZNYCH. JEST TO INTERDYSCYPLINARNA DZIEDZINA NAUKI, KTÓRA ANALIZUJE RÓŻNORODNE ASPEKTY LUDZKIEGO FUNKCJONOWANIA, ZARÓWNO NA POZIOMIE INDYWIDUALNYM, JAK I SPOŁECZNYM.
Studia magisterskie na kierunku Psychologia pozwolą nabyć umiejętności lepszego rozumienia złożoności otaczającej rzeczywistości, pojmowania mechanizmów ludzkich zachowań oraz prowadzenia szerokiej gamy działań pomocowych. Specjalność: Psychologia dziecka i rodziny, pozwoli zgłębić wiedzę z zakresu psychologii rozwoju dzieci, psychologii rodziny, interwencji psychologicznych w kontekście rodzinnym, diagnozy i terapii zaburzeń oraz sposobów wspierania dzieci i dorosłych w różnych sytuacjach życiowych. Absolwent będzie gotowy do samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z funkcjonowaniem w charakterze psychologa, przygotowany do pełnienia funkcji inicjatora i koordynatora życia społecznego, a także do aktywizowania środowiska rodzinnego i lokalnego wychowanków. Studiowanie psychologii to doskonała inwestycja w zawodową przyszłość.
Adresaci
Osoby zainteresowane poznawaniem mechanizmów i praw rządzących psychiką oraz zachowaniami człowieka, które chcą zostać wyposażone w wielostronną, interdyscyplinarną wiedzę i umiejętności pozwalające na zawodowe zajmowanie się diagnozą, wsparciem i terapią.
Absolwenci innych kierunków, w tym związanych z naukami społecznymi, którzy chcą zdobyć specjalistyczną wiedzę z zakresu psychologii.
Osoby pracujące jako nauczyciele, pedagodzy, pedagodzy specjalni, asystenci rodziny, opiekunowie społeczni, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę o psychologiczne aspekty pracy z dziećmi i dorosłymi.
Cele studiów

Program
Blok przedmiotów
w programie studiów omawiane będą zagadnienia m.in. z obszarów takich jak: psychologia kliniczna, psychologia społeczna, psychologia emocji i motywacji, psychologia osobowości, neuropsychologia, psychoterapia, diagnoza psychologiczna dzieci, młodzieży i dorosłych, psychologia zaburzeń, seksualność człowieka w cyklu życia, psychologia i rehabilitacja osób z niepełnosprawnościami. Prowadzone będą również zajęcia z muzykoterapii, arteterapii, trening interpersonalny, szkolenia i warsztaty oraz trening emisji głosu.
Kształcenie praktyczne
Poza tradycyjnymi formami wykładowymi, w programie mocno rozbudowany został moduł kształcenia praktycznego, w tym szereg ćwiczeń, warsztatów, konwersatoriów czy seminariów prowadzonych w kameralnych grupach. Zajęcia te prowadzą osoby z praktycznym doświadczeniem.
Hybrydowo
Dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 2023/2024, czyli tych, którzy od października 2023 r. będą na pierwszym roku, nauka będzie realizowana w formie hybrydowej – część zajęć odbywać się będzie w formie tradycyjnej na uczelni, część online.
Specjalności
Psychologia dziecka i rodziny
Absolwenci jednolitych studiów magisterskich na kierunku Psychologia, specjalność Psychologia dziecka i rodziny będą posiadać wiedzę z zakresu: psychologii klinicznej, psychologii dzieci i młodzieży, psychologii dorosłych, psychologii rodziny, psychologii osobowości, psychologii emocji i motywacji, zaburzeń w obrębie układu nerwowego (tj.: ADHD, spektrum autyzmu, zespół Aspergera, FAS i inne), psychotraumatologii, diagnozy psychologicznej dzieci i osób dorosłych.
Podczas studiów omawiane będą zagadnienia mi.in. z obszaru: psychologii klinicznej dzieci i młodzieży, psychologii klinicznej człowieka w ciągu życia, neuropsychologii klinicznej, psychoterapii, diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży, diagnozy środowiska wychowawczego, metod psychoedukacji (uczniów, rodziców i nauczycieli), problemów i zadań wychowawczych okresu dzieciństwa i dorastania, radzenia sobie ze stresem i agresją w środowisku szkolnym, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, wspomagania procesu uczenia się i nauczania w szkole, psychoonkologii, psychologii zdrowia, psychologii pozytywnej, neuropsychologii klinicznej, zaburzeń zachowania i osobowości.
Psychologia dziecka i rodziny adresowana jest do osób, które interesują się psychologią rozwoju człowieka i czują potrzebę pomagania ludziom w dążeniu do odkrywania własnego ja oraz pomocy rodzinie. Program studiów ukierunkowany jest na wieloaspektowe rozumienie specyficznych dylematów okresu dzieciństwa i dorastania oraz szerszego spojrzenia na znaczenie symptomów, etiologię opóźnień, trudności, zaburzeń rozwojowych i relacji rodzinnych.
Kwalifikacje
Absolwent pięcioletnich jednolitych studiów magisterskich na kierunku Psychologia (profil praktyczny) posiada wielostronną, interdyscyplinarną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne w pracy psychologa.
Perspektywy zatrudnienia
Absolwenci kierunku Psychologia, specjalność: Psychologia dziecka i rodziny, znajdą zatrudnienie w:
- placówkach służby zdrowia zatrudniających psychologa, takich jak: Poradnia Zdrowia Psychicznego, Poradnia Leczenia Uzależnień, szpitalne oddziały stacjonarne i dzienne (w tym oddziały sądowe), itp.
- ośrodkach interwencji kryzysowej oraz „telefonach zaufania”,
- placówkach pomocowych dla dorosłych (np. domy pomocy społecznej, placówki oferujące warsztaty terapii zajęciowej, środowiskowe domy samopomocy, itp.),
- ośrodkach kuratorskich przy Sądach Rejonowych,
- rodzinnych ośrodkach diagnostycznych przy Sądach Okręgowych,
- placówkach Policji,
- ośrodkach resocjalizacyjnych i zakładach karnych,
- organizacjach pozarządowych, których działalność wiąże się bezpośrednio z niesieniem pomocy psychologicznej,
- szkołach i przedszkolach,
- poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
- placówkach opiekuńczo-wychowawczych (np. domy dziecka, świetlice socjoterapeutyczne, ośrodki adopcyjne itp.),
- instytucjach edukacyjno-rozwojowych prowadzących warsztaty umiejętności psychologicznych,
- urzędach pracy i innych instytucjach prowadzących poradnictwo zawodowe,
- firmach organizujących szkolenia z zakresu tzw. umiejętności miękkich (np. treningi dotyczące komunikacji interpersonalnej, umiejętności autoprezentacyjne, rozwiązywanie konfliktów, itp.), zatrudniające psychologa.
Wykładowcy

Dr hab. Stanisław Witkowski, prof. UJW
Psycholog zarządzania zajmujący się teorią i praktyką wdrażania dorobku psychologii w celu podnoszenia efektywności funkcjonowania pracowników, zespołów i organizacji. Łączy zadania badacza i eksperta. Przeprowadził ponad 150 sesji assessment-center w ramach doboru i oceny potencjału kadry menedżerskiej i specjalistycznej, opracowuje programy doskonalące systemy zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach.
[read more]
Aktualnie zajmuje się wpływem kultury na efektywność zarządzania, zarządzaniem wiekiem i zarządzaniem międzypokoleniowym. Wypromował ponad 450 magistrów psychologii i zarządzania, ponad stu licencjatów z zakresu zarządzania oraz 8 doktorów.
Zorganizował funkcjonujące w od 1994 roku w Uniwersytecie Wrocławskim studia podyplomowe dla menedżerów i specjalistów Psychologia Zarządzania oraz studia doktoranckie z zakresu psychologii. Przez dwie kadencje pełnił funkcję dyrektora Instytutu Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego, w latach 2002 do 2016 był rektorem Uczelni Zawodowej Zagłębia Miedziowego w Lubinie, następnie pierwszym dziekanem Wydziału Zamiejscowego UJW w Lubinie. Visiting Professor w Uniwersytecie w Monachium, wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Zarządzania, członek kolegów wydawniczych Central European Journal of Management, Polish Journal of Applied Psychology, uczestnik międzynarodowego programu badawczego GLOBE (Global and Organizational Behavior Effektiveness z udziałem 61 państw), członek komisji ewaluacyjnej w Szkole Doktoranckiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Organizacji.
Wybrane publikacje: Psychologiczna prognoza efektywności kierowania. Możliwości i ograniczenia, Kompetencje a sukces zarządzania organizacją, Menedżer w gospodarce opartej na wiedzy, Psychological and organizational aspects of age management in organizations, Culture and perception of leadership: Ideal leader in the country of origin and the country of residence – case of Germany. Study raport, Predictors and Test Methods of Employees’ Entrepreneurial Behawior .
[/read]

Dr hab. inż. Antoni Mituś
Zajmuje się teorią i symulacją fazy skondensowanej. Na swoim koncie ma ponad 100 publikacji i 1000 cytowań, w indeksie Hirszcha: 19 i ponad 50 wykładów zaproszonych na międzynarodowych konferencjach. Był kierownikiem kilku grantów KBN. Pracował naukowo w Niemczech i Francji; jest stypendystą Fundacji Aleksandra von Humboldta. Promotor czterech przewodów doktorskich. Prowadzi wykłady i seminaria dla studentów i doktorantów z fizyki ogólnej i teoretycznej, z metod modelowania komputerowego, matematycznych metod fizyki i dynamiki nieliniowej. Otrzymał Medal Komisji Edukacji Narodowej.

Dr Paweł Greń, prof. UJW, MBA
Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o poznaniu i komunikacji społecznej. Członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej. Autor książek Cyberbezpieczeństwo infrastruktury krytycznej. Polityka, komunikacja społeczna, prawo, Medialne obrazy wroga, Pamięć a media. Obchody wyzwolenia KL Auschwitz-Birkenau w dyskursie prasowym oraz Pytanie o pamięć. Relacje autobiograficzne więźniów obozów koncentracyjnych.
[read more]
Ukończył Uniwersytet Wrocławski, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Uniwersytet SWPS, Akademię Ekonomiczno-Humanistyczną w Warszawie oraz Uniwersytet Dolnośląski we Wrocławiu. Autor licznych publikacji, które ukazały się w renomowanych wydawnictwach w Polsce i na świecie. Stypendysta programu rządowego „POWER”, w ramach którego odbył staż naukowy na University of Cambridge. Uczestnik projektu badawczego „Komunikowanie publiczne w Polsce – ujęcie inter- i multidyscyplinarne”, realizowanego przez konsorcjum naukowe Analiza Dyskursu i finansowanego ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Narodowy Program Rozwoju Humanistyki). Wielokrotnie nagradzany za działalność naukowo-badawczą. Kilkukrotnie wybrany przez studentów na najlepszego wykładowcę. Z polkowicką uczelnią jest związany od 2017 roku.
[/read]

Dr Miłosz Czopek, prof. UJW
Doktor nauk ekonomicznych z obszaru nauk o zarządzaniu. Praktyk zarządzania. Prace badawcze prowadzi w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem i jednostką samorządu terytorialnego. Autor licznych publikacji naukowych dotyczących m.in. aspektów zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzania organizacjami, marketingu oraz zagadnień związanych z lokalnym rozwojem społeczno-gospodarczym. Ukończył Uniwersytet Poczdamski oraz Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. Opiekun koła naukowego promocji i marketingu „ProMa”. Członek Karkonoskiego Towarzystwa Naukowego.

Dr Renata Socha
Profesor Oświaty, psycholog, pedagog, pedagog specjalny, terapeuta EEG – Biofeedback, terapeuta Snoezelen, ekspert Ministerstwa Edukacji i Nauki ds. awansu zawodowego nauczycieli. Praktyk. Doświadczenie zdobywała prowadząc gabinet wsparcia i doradztwa psychologicznego, pracując z dziećmi oraz dorosłymi w szkołach, placówkach oświatowych i opiekuńczych, jako wykładowca uniwersytecki oraz podczas ogólnopolskich i międzynarodowych konferencji naukowych. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Psychologicznego i Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego oraz Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty.
[read more]
Jednym z głównych obszarów jej zainteresowań jest również psychologia pracy, w tym: stres, mobbing, wypalenie zawodowe, patologia organizacji. Prowadzi również liczne szkolenia, tworzy kursy. Zafascynowana jest także psychologią pozytywną, szczególną uwagę poświęcam dobremu życiu. Pracuje z osobami, które czują się przytłoczone osobistymi lub zawodowymi wyzwaniami i/lub chciałyby poprawić swoje poczucie zadowolenia z życia. Wspiera w przezwyciężaniu kryzysów i trudnych sytuacji życiowych.
[/read]

Dr Anna Dzikomska-Kaczan
Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, adiunkt. Posiada kwalifikacje w zakresie pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej, terapii pedagogicznej, patologii i resocjalizacji niedostosowanych społecznie oraz zarządzania oświatą. Doświadczony nauczyciel akademicki, założycielka i dyrektor zespołu poradni psychologiczno – pedagogicznych w Opolu. Nauczyciel mianowany, pedagog, terapeuta, wychowawca i edukator. Autorka publikacji zwartych i wielu artykułów naukowych z zakresu wychowania, opieki, resocjalizacji i terapii.

Dr Beata Kohlman
Doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, adiunkt na Wydziale Nauk Społecznych i Technicznych UJW. Posiada kwalifikacje w zakresie pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej, oligofrenopedagogiki, problematyki wychowania prorodzinnego, przeciwdziałania przemocy w rodzinie, mediatora szkolnego oraz ochrony i kształtowania środowiska. Praktyk, doświadczony nauczyciel akademicki, pracuje jako pedagog szkolny, specjalny, wicedyrektor szkoły, mediator, nauczyciel dyplomowany. Posiada certyfikaty do prowadzenia licznych programów edukacyjnych i profilaktycznych dla dzieci i młodzieży. Autorka wielu artykułów naukowych z zakresu wychowania, opieki, resocjalizacji. Opiekun Studenckiego Koła Naukowego Pedagogów „Wolontariusze” na UJW.

Dr inż. Anna Krug-Żarnowska
Doktor nauk ekonomicznych, ukończyła Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wydział Nauk Ekonomicznych oraz Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Zarządzania. Autorka publikacji z obszaru rynku kapitałowego, w tym relacji inwestorskich. Absolwentka akredytowanego programu szkolenia coachów z aprobatą ACTP ICF oraz Points of You Academy, L.1 Trainer Certification Program.

Mgr Iwona Gołowejno
Germanistka, absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego, pracownik SLO i UJW w Lubinie.

Mgr Katarzyna Aptacy
Absolwentka studiów magisterskich filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz studiów licencjackich filologii angielskiej na Uniwersytecie Zielonogórskim. Od roku 2009 pracuje jako nauczyciel oraz lektor języka angielskiego.
Dr Marzena Sendyk
Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, adiunkt na Wydziale Nauk Społecznych i Technicznych. Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół problematyki pedagogiki opiekuńczej oraz pedagogiki rodziny i dotyczą rodziny jako środowiska wychowawczego, profilaktyki osamotnienia dziecka, współpracy w wychowaniu rodziny i szkoły, funkcjonowania form pieczy zastępczej. Autorka ponad 50 publikacji (w tym jednej monografii) wydanych w Polsce i za granicą.
Dr Magdalena Skorobogata
Psychoterapeuta, pedagog, adiunkt w Uczelni Jana Wyżykowskiego w Polkowicach. Prowadzi Poradnię Rodzinną przy Parafii św. Klemensa w Głogowie. Zainteresowania zogniskowane wokół zdrowia psychicznego, jego profilaktyki, zaburzeń osobowości, kryzysów psychicznych oraz odporności psychicznej. Prowadzi psychoterapię dzieci, młodzieży, dorosłych i par. Prywatnie pasjonuje się neuroplastycznością mózgu, malarstwem i pływaniem.
Dr Paweł Walczak
Rekrutacja
Rekrutacja na studia licencjackie, inżynierskie, magisterskie i jednolite magisterskie prowadzona jest na zasadach wolnego naboru wśród osób spełniających kryteria przewidziane w przepisach ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Warunkiem formalnym studiowania jest złożenie w przewidzianych terminach dokumentów uprawniających do studiowania na wybranym kierunku.
Masz pytania? Napisz do nas