Dziś odbyła się konferencja prasowa dotycząca projektu „Kompas Akademicki: kompleksowy program monitoringu i wsparcia w UJW”, w której udział wzięli Rektor dr Dariusz Zając, prof. UJW, Wiesław Wabik Burmistrz Polkowic, Dziekan dr hab. Rafał Czachor, prof. UJW oraz Dyrektor administracyjno-finansowy mgr inż. Edyta Zarecka.

Projekt realizowany jest w ramach działania 01.05 „Umiejętności w szkolnictwie wyższym” programu „Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027” i współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.

Okres realizacji projektu: 01.10.2025 r. – 31.12.2028 r.

Cel projektu:

Wzrost efektywności zarządzania uczelnią w latach 2025-2028 w celu minimalizowania zjawiska przedwczesnego kończenia nauki, którego przyczyny wnioskodawca określił na podstawie własnych analiz, w związku z koniecznością dostosowania oferty edukacyjnej do potrzeb rozwoju gospodarczego oraz zielonej i cyfrowej transformacji.

Realizacja Projektu przyniesie korzyści długofalowe. Wypracowane w projekcie narzędzia i działania pozwolą na korektę procesu kształcenia oraz odpowiednie wsparcie studentów Uczelni Jana Wyżykowskiego i tym samym ograniczenie zjawiska drop outu.

W projekcie zaplanowano realizację działań zmierzających do ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki:

1) Zwiększenie efektywności procesu rekrutacji: Kampania „UJW Twój Świadomy wybór”
2) Rozwój Akademickiego Biura Karier
3) Realizacja zajęć wyrównawczych dla studentów 1 roku studiów technicznych z matematyki i fizyki
4) Utworzenie Akademickiej Poradni Psychologicznej

5) Uelastycznienie form kształcenia i wsparcie studentów w kształceniu hybrydowym
i przeciwdziałanie wykluczeniu transportowemu poprzez zapewnienie transportu dla studentów do UJW na trasach:
– Chocianów-Lubin-Polkowice,
– Przemków-Głogów-Polkowice.

Wskaźniki projektu

1) Liczba studentów uczestniczących w zajęciach wyrównawczych – 300
2) Liczba pracowników dydaktycznych, która weźmie udział w szkoleniach – 24
3) Liczba pracowników dydaktycznych, która podniosła kompetencje/kwalifikacje – 20
4) Liczba studentów, która podniosła kompetencje wiedzy – 255
5) Liczba podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, które dostosowały kształcenie do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji – 1

Wdrożenie zaplanowanych i kompleksowych działań pozwoli w spójny i logiczny sposób zwiększyć efektywność procesu rekrutacji, kształcenia i wsparcia dla studentów.

W Projekcie stworzony będzie system monitorowania zjawiska drop-out przez pracowników Akademickiego Biura Karier. Zjawisko to dotyczy wszystkich kierunków, dlatego zaplanowane zadania będą realizowane horyzontalnie dla całej uczelni, ale też dla kierunków technicznych na początku studiów.

Analiza przeprowadzona w UJW wskazuje, że w latach 2020 – 2024 średnio 24,33% osób, które zostały wpisane na listę studentów nie zakończyło ich, z czego średnio 20,02% na pierwszym roku.

Grupa docelowa:

  1. Uczelnia
  2. Studenci
  3. Kadra dydaktyczna i administracyjna

Wartość projektu: 2 701 458,10 zł

Wysokość wkładu Funduszy Europejskich:  2 620 144,22 zł

Wysokość środków własnych: 81 313,88 zł

Realizacja działań pozwoli na świadomy udział w procesie rekrutacji, co wpłynie na wybór ścieżki edukacyjno-zawodowej wg aktualnych trendów na rynku pracy, predyspozycji oraz podniesie efektywność procesu rekrutacji.

Problemy adaptacyjne i psychologiczne studentów zostaną ograniczone dzięki Akademickiej Poradni Psychologicznej poprzez kompleksowe działania obejmujące m.in. wczesne identyfikowanie trudności psychologicznych wśród studentów, zapewnienie szybkiej i dostępnej pomocy psychologicznej i terapeutycznej, wzmacnianie odporności psychicznej studentów oraz rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnościami.

W UJW stworzona zostanie przestrzeń do spotkań studentów/ek, doradców zawodowych oraz pracodawców ze specjalistami UJW, co pozytywnie wpłynie na świadomy wybór studiów i wzmocni współpracę ze szkołami i pracodawcami.

Dodatkowe wsparcie w postaci zajęć wyrównawczych ułatwi przebrnięcie przez pierwszą sesję, a wdrożone zmiany w zakresie sposobu realizacji procesu kształcenia (m.in. systemu kształcenia na odległość lub hybrydowego) podniosą umiejętności uczenia się i zarządzania czasem.

#FunduszeEuropejskie