Pedagogika

Studia I stopnia – licencjackie 3-letnie

Studia oraz rekrutacja na kierunek prowadzone są przez Wydział Nauk Społecznych w głównej siedzibie Uczelni w Polkowicach, przy ul. Skalników 6b.

lic-pedagogikaSpecjalności:

  • Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i socjoterapia
  • Pedagogika rodziny – asystent rodziny i osoby starszej NOWOŚĆ

Pedagogika – daje wiele możliwości rozwoju. Jako nauka odnosi się nie tylko do dzieci i ludzi młodych. Jej celem jest przygotowanie do odpowiedniego funkcjonowania w życiu obywatelskim i pomoc tym, którzy z życiem w społeczeństwie mają problemy. Absolwent tego kierunku ma okazję iść wieloma ścieżkami kariery, ale bez wątpienia jest to trudna praca, wymagająca dużego zaangażowania, cierpliwości i wyrozumiałości dla drugiego człowieka. Studia oraz rekrutacja na kierunek prowadzone są przez Wydział Nauk Społecznych w głównej siedzibie Uczelni w Polkowicach, przy ul. Skalników 6b.

Jeżeli interesujesz się życiem i rozwojem człowieka oraz procesem jego edukacji, to Pedagogika jest idealnym kierunkiem właśnie dla ciebie!

Czy warto ją studiować? Z pewnością studia te zapewnią radość z możliwości pracy z ludźmi, rozwijania umiejętności interpersonalnych i kompetencji opiekuńczo – wychowawczych oraz przekładania ich na inne płaszczyzny życia.

Adresaci

  • Osoby zainteresowane życiem i rozwojem człowieka chcący zdobyć umiejętności praktyczne, niezbędne w pracy pedagoga, a jednocześnie przydatne w wychowaniu własnych dzieci.
  • Osoby, które swoją przyszłość chcą związać z zawodami wymagającymi cierpliwości, kreatywności, dyscypliny, poświęcenia i empatii, tj. z zawodem pedagoga, nauczyciela, wychowawcy, terapeuty.

Cel studiów

Przygotowanie studentów do szeroko rozumianej działalności pedagogicznej i zapoznanie ich z podstawową wiedzą z zakresu pedagogiki, jej subdyscyplin, jak też głównych nauk współpracujących z pedagogiką.

Przekazanie wiedzy i praktycznych umiejętności z zakresu przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, niezbędnego w profesjonalnej pracy nauczyciela–wychowawcy polegającej na kompleksowej realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

Nabycie przez studentów podstawowych umiejętności diagnostycznych, komunikacyjnych i badawczych o charakterze pedagogicznym. Zyskanie przez studentów świadomości o roli i odpowiedzialności, w tym etycznej i prawnej, pedagoga.

Program studiów

Program kształcenia ma wszechstronny charakter, tak aby osoby opuszczające mury uczelni dysponowały jak największym aparatem umiejętności. W trakcie jego realizacji student uzyska nie tylko szeroką wiedzę ogólnopedagogiczną, socjologiczną i psychologiczną, która niezbędna jest do podjęcia działalności pedagogicznej, ale przede wszystkim nabędzie praktyczne umiejętności z zakresu komunikacji społecznej, posługiwania się warsztatem diagnostycznym, wzbogacania i doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania pedagogicznego oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego.

Program studiów obejmuje przedmioty ogólne i kierunkowe, realizowane przez wszystkich studentów oraz przedmioty specjalnościowe adekwatne do wybranej specjalności. Kształcenie teoretyczne wzbogacone jest o aspekty praktyczne realizowane w ramach praktyk pedagogicznych odbywanych w placówkach powiązanych ze studiowaną specjalnością.

Studentom pedagogiki oferujemy interesujące zajęcia realizowane w formie wykładów, ćwiczeń, a także treningów, warsztatów i wycieczek edukacyjnych do różnych placówek opiekuńczo-wychowawczych, socjalizacyjnych i placówek wsparcia. Absolwenci, w zależności od studiowanej specjalności, mogą znaleźć pracę m.in. w: szkołach podstawowych, świetlicach socjoterapeutycznych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, placówkach pomocy społecznej.

Specjalności

  • Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i socjoterapia  NOWOŚĆ
  • Pedagogika rodziny – asystent rodziny i osoby starszej NOWOŚĆ

Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i socjoterapia

Specjalność umożliwiająca pracę z dziećmi i młodzieżą wymagającymi zapewnienia opieki po zajęciach lekcyjnych (np. uczniowie przebywający w świetlicach szkolnych i socjoterapeutycznych) lub pozbawionymi opieki rodzicielskiej czasowo lub trwale (np. podopieczni ognisk wychowawczych i domów dziecka).

Zawód ten daje także perspektywę niesienia pomocy młodym ludziom, którzy z powodu różnego rodzaju trudności, zaburzeń emocji i zachowania wymagają specjalistycznej pomocy.

Podczas studiów realizowane są takie przedmioty specjalnościowe jak:

  • pedagogika opiekuńcza,
  • niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży,
  • podstawy psychologii klinicznej, wprowadzenie do socjoterapii,
  • podstawy streetworkingu, a także metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówce socjalizacyjnej, w świetlicy, internacie i bursie szkolnej,
  • metodyka pracy pedagoga szkolnego,
  • metodyka pracy nauczyciela socjoterapii,
  • metodyka pracy socjalno-wychowawczej i terapeutycznej z rodziną,
  • trening interpersonalny,
  • trening mediacji i negocjacji,
  • interwencja w zaburzeniach zachowania dzieci i młodzieży.

Absolwent będzie posiadał:

  • przygotowanie merytoryczne, psychologiczno – pedagogiczne oraz metodyczne do prowadzenia zajęć pozalekcyjnych różnych typów z dziećmi i młodzieżą w placówkach oświatowych, opiekuńczo – wychowawczych, a także po ukończeniu studiów II stopnia, zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne (socjoterapeutycznych),
  • przygotowanie do pełnienia funkcji wychowawczych i opiekuńczych, wspierania wszechstronnego rozwoju ucznia, indywidualizowania procesu nauczania, zaspakajania szczególnych potrzeb edukacyjnych uczniów, organizowania życia społecznego na poziomie klasy, szkoły i środowiska lokalnego, współpracy z innymi nauczycielami, specjalistami i rodzicami.

Top view image of group of young people putting their hands together. Friends with stack of hands showing unity.

Pedagogika rodziny- asystent rodziny i osoby starszej

Specjalność przygotowuje do pracy z rodzinami przeżywającymi trudności życiowe, w tym w opiece nad dziećmi i ich wychowaniu. Daje także możliwości pracy z seniorami poprzez ich aktywizację, usprawniając społecznie oraz ucząc ich umiejętności niezbędnych w codziennym funkcjonowaniu, zgodnie z ich zróżnicowanymi potrzebami.

Podczas studiów słuchacze nabędą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne z zakresu pomocy rodzinie dysfunkcyjnej oraz wsparcia osoby starszej, zarówno w warunkach środowiskowych, jak i w ramach instytucji.

Studia na specjalności adresowane są do osób, które:

  • są zainteresowane pracą z rodzinami przeżywającymi trudności życiowe oraz poradnictwem rodzinnym, np. w charakterze asystenta rodziny, specjalisty zatrudnionego w poradniach rodzinnych,
  • pracują lub planują podjęcie pracy w instytucjach wspierających rozwój osób starszych, np. w klubach seniora, Uniwersytetach Trzeciego Wieku, a także wspomagających seniorów i ich opiekunów w różnych sferach życia (np. w ośrodkach wsparcia dziennego, DPS).

Przedmioty specjalnościowe obejmują zagadnienia m.in. z zakresu:

  • pedagogiki rodziny,
  • teorii i praktyki opieki,
  • podstawy pedagogiki,
  • psychologii starzenia się i starości,
  • metodyki pracy z rodziną,
  • metodyki pracy asystenta rodziny i opiekuna osoby starszej,
  • aktywizacji społecznej osób w starszym wieku,
  • systemowej terapii rodziny,
  • poradnictwa rodzinnego,
  • interwencji kryzysowej w rodzinie oraz mediacji w systemie rodzinnym.

Absolwenci specjalności będą potrafili nawiązywać relacje z podopiecznymi, diagnozować ich sytuację, określając obszary wymagające wsparcia, planować, realizować i monitorować różne formy oddziaływań mających na celu identyfikowanie zasobów, wzmacnianie oraz aktywizację jednostek.

Będą przygotowani również do podejmowania współpracy z podmiotami działającymi na rzecz rodzin i osób starszych.

Kwalifikacje

Absolwenci kierunku zdobywają wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne oraz kwalifikacje z zakresu przygotowania psychologiczno – pedagogicznego i dydaktycznego umożliwiające im zatrudnienie w zawodzie pedagoga, a także podjęcie studiów II stopnia.

Specjalności Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i socjoterapia

daje kompetencje predysponujące do pracy w placówkach oświatowych, opiekuńczo-wychowawczych oraz instytucjach wsparcia dla dzieci i młodzieży.

Absolwenci mogą być zatrudnieni na stanowiskach:

  • nauczyciela – pedagoga szkolnego, nauczyciela socjoterapii i nauczyciela – wychowawcy w świetlicy szkolnej w szkołach podstawowych,
  • nauczyciela – pedagoga w poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
  • wychowawcy w świetlicach środowiskowych, socjoterapeutycznych i ogniskach wychowawczych,
  • wychowawcy w placówkach typu socjalizacyjnego (domach dziecka), interwencyjnego (pogotowiach opiekuńczych) i placówkach wielofunkcyjnych OHP,
  • wychowawcy w młodzieżowych ośrodkach socjoterapii,
  • opiekuna w żłobku, klubie dziecięcym i domu małego dziecka.

Absolwent specjalności Pedagogika rodziny- asystent rodziny i osoby starszej może pracować jako:

  • asystent rodziny,
  • koordynator rodzinnej pieczy zastępczej,
  • doradca, mediator i negocjator w poradniach rodzinnych,
  • asystent osoby starszej
    • w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej oraz innych podmiotach działających na rzecz rodzin i osób starszych – PCPR, MOPS, GOPS,
    • ośrodkach wsparcia dziennego,
    • placówkach opiekuńczo–wychowawczych,
    • domach pomocy społecznej,
    • środowiskowych domach samopomocy,
    • prywatnych domach opieki,
  • animatora w klubie seniora i w Uniwersytecie Trzeciego Wieku.

Sprawdź ofertę studiów II stopnia >>